اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

فارس من| بررسی مصوبه جدید کنکور و رفع نگرانی داوطلبان

برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من به ذکر ایرادات مصوبه جدید کنکور پرداخته و خواستار لغو مصوبه شدند، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مزایای مصوبه جدید کنکور را برشمرده است.

فارس من| بررسی مصوبه جدید کنکور و رفع نگرانی داوطلبان

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس- مرضیه حسن پور؛ «کنکور» مسأله‌ای است که نه امروز و دیروز بلکه از قبل‌ترها و قطعا تا بعدترها ذهن بیشتر خانواده‌های ایرانی را به خود معطوف کرده است، چرا که بیشتر خانواده‌های ایرانی حداقل یک فرزند کنکوری در خانواده دارند و کنکور به عنوان مسأله‌ای که در میان جوانان ایرانی نقطه عطف تعیین سرنوشت‌ محسوب می‌شود، بسیار مورد اهمیت است.

جوانان ایرانی که برای شرکت در کنکور استرس دارند، هر روز اخبار مربوط به این حوزه را نیز دنبال می‌کنند و حتی این اخبار را به نقد می‌کشند، این مسأله امسال بسیار برجسته‌تر شده و دلیل آن هم تغییر در نحوه برگزاری کنکور است.

داوطلبان کنکور در جریان هستند که براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آزمون سراسری در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با وجود این مصوبه، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

همچنین براساس این مصوبه، کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود، آزمون دو بار در سال برگزار می شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است یعنی اگر معدل سه سال آخر برای دانش آموزان مطلوب نبود، آن دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

این مصوبه از لحظه اعلام تاکنون در صدر اخبار کنکوری قرار داشته و انتقاد و طرفداری‌های زیادی از آن شده است.

* پای صحبت مخالفان مصوبه جدید کنکور سراسری

در این میان برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من به ذکر ایرادهای این مصوبه پرداخته و خواستار لغو آن شده‌اند.

آیدا جباری سردبیر پویش سامانه فارس من گفته است: می‌گویند این مصوبه عادلانه است،‌ چگونه عادلانه است وقتی ما دو بار در سال کنکور می‌دهیم ولی ترمیم معدل فقط یکبار است؟ من خودم چند سال پیش فارغ‌التحصیل شدم و ترجیح می‌دهم در رشته‌ای که به آن علاقه دارم درس بخوانم و در دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازم هم باید برای ترمیم معدل بخوانم و هم تشریحی و هم  برای کنکور به صورت تستی درس بخوانم که این موضوع اصلا به نفع  داوطلبان نیست، بچه‌های مناطق محروم تستی را نمی‌توانند به درستی بخوانند چرا که امکانات آنها کمتر است و گفته‌اند برای شما مدرسه‌ای تلویزیونی به وجود می‌آوریم.

یکی دیگر از داوطلبان نیز در این باره گفت: با اجرای مصوبه جدید کنکور خواستند دست مافیا را از درآمدزایی کنکوری قطع کنند در حالیکه با این مصوبه مافیا دو بار کلاس‌های کنکوری برگزار می‌کنند و به درآمد بیشتری دست می‌یابند.

داوطلب دیگر کنکور سراسری گفت: اگر مسوولان به فکر مناطق محروم هستند، بهتر است ظرفیت مازاد پردیس‌های پولی را به ظرفیت دانشگاه‌های دولتی اضافه کنند.

به طور کلی داوطلبان کنکور سراسری، تقلب در امتحانات نهایی، غربال‌گری بسیار ضعیف امتحانات و افزایش تراکنش مؤسسات کنکوری را از ایرادهای این مصوبه دانسته‌اند و خواستار توضیح مسوولان درباره مزایای این مصوبه شدند.

* مزایای مصوبه کنکور از زبان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی

از این رو مزایای مصوبه کنکوری جدید را از سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی جویا شدیم که صحبت‌های عاملی را به صورت بخش بندی در زیر آورده‌ایم:

_  مصوبه جدید کنکور سراسری سبب ایجاد عدالت آموزشی شده و از این طریق شانس یکسانی برای داوطلبان کنکور سراسری در تمام استان‌ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی  ایجاد می‌شود.

_ مصوبه جدید کنکور به نفع داوطلبان ساکن در استان‌های محروم‌تر است چرا که آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهند این داوطلبان سهم چندانی در رتبه‌های برتر کنکور ندارند بنابراین مصوبه جدید برای از بین رفتن نفع قشر ثروتمند از پذیرش در دانشگاه بوده است، همچنین این داوطلبان به کلاس‌های کنکور و منابع تستی نیز دسترسی ندارند و تامین هزینه چنین کلاس‌هایی برایشان سخت است؛  با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می‌شود یعنی دیگر تفاوتی بین دهک‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد.

_ در مدت حدود سه ساعت نمی توان اطلاعات علمی حاصل در سال‌های دبیرستانی را فقط با طرح سوال‌های تستی سنجید بنابراین هم سنجش داوطلبان مشکل دارد و هم فشار روانی بالایی به داوطلبان و خانواده‌هایشان وارد می‌شود. پس پذیرش از طریق تاثیر سوابق تحصیلی می‌تواند در کاهش استرس داوطلبان اثرگذار باشد.

_ با اجرای این مصوبه، کنکور سراسری ۲ بار در سال برگزار می‌شود و دسترسی به سوابق تحصیلی بهتر نیز قابل تکرار است بنابراین استرس و اضطراب داوطلبان برای قبول شدن کمتر می‌شود.

به گفته دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدید کنکور سراسری برای کنکور  ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و داوطلبان کنکور باید خود را برای روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ و ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ آماده کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول